Halaman

Rabu, 3 Ogos 2011

Lima Kedudukan Psikologi Dalam Keluarga

1. Anak Pertama : Menjadi perhatian, perlu berusaha untuk kehadapan. Berasa terancam apabila pendatang baru (adik) tiba    dalam keluarga tersebut

2. Anak Kedua : Dari saat dilahirkan sentiasa berkongsi perhatian dan kasih sayangdengan anak pertama. Ini menjadikan mereka sentiasa berada dalam keadaan untuk berlumba dengan orang lain. Oleh itu, anak kedua ini sentiasa berusaha untuk menjadi berbeza ataupun lebih baik dari saudaranya.

3. Anak Tengah : Sering terasa terasing. Boleh terasa bahawa kehidupan tidak adil pada dirinya. Sentiasa mahu disimpati  dan boleh menjadi anak bermasalah. Dalam keluarga yang berkonflik, anak tengah ini boleh menjadi pendamai. 

4. Anak bongsu sentiasa menjadi kemanjaan keluarga. Mereka memilih cara sendiri yang berbeza dari saudara mara terdahulu.

5. Anak tunggal mempunyai ciri-ciri seperti anak sulong. Bagaimana mereka mungkin bermasalah berkongsi dengan kanak-kanak lain tetapi lebih selesa berinteraksi dengan orang dewasa. 

10 ulasan:

  1. kak mie anok bongsu..hehe..rasa macam betul je tu..suka buat hal sendiri je..dok suka campo hal orang sangat..hehe

    BalasPadam
  2. akak ank ketiga...
    ada yang betul.yang tak betul ialah
    menjadi pendamai tu..
    lari sangt..
    heheheh

    BalasPadam
  3. menurut kajian je akak semua..hehe
    tapi semua tu kena ikut kesesuaian keadaan

    BalasPadam
  4. anak bongsu xsemestinya anak manja k...:p

    BalasPadam
  5. hahahah..kajian Adlerian yang buat...ye ke x betul?

    BalasPadam
  6. mmg betul laa.. AKU ANAK KETIGA.. hohoho...

    BalasPadam
  7. aha ank bgsu jdi kemanjaan fmily, sume bnda dpt. ckp jew apa nk,pasti dpt, tapi kna blja tinggi sbb fmly bg harapn yg tuk ank bgsu. so hmmmm :)

    BalasPadam
  8. hahaha...semua nie penting untuk memahami seseorang yang datang dari kedudukan anak2 yang keberapa..kadang2 ia terbawa2 ke dalam persekitaran kita seperti berkawan

    BalasPadam

Cari Blog Ini